Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

 


ZAJÍMAVOSTI
Návod na opravu startéru

Návod na opravu startéru

 

Jednou z možností, proč váš vůz nestartuje je nefunkční startér nebo některá jeho součást. Jak ale tuto závadu rozpoznat? A víte, jak provádět nezbytnou údržbu startéru? Připravili jsme pro vás přehledný návod, jak startér opravit včetně doporučení pro jeho údržbu.

Co je to vůbec startér? Startér neboli spouštěč je stejnosměrný elektromotor, který pomocí malého vysouvacího pastorku roztáčí motor vozidla při startování. Startér je poháněn elektrickým proudem (12 nebo 24 V), který čerpá z autobaterie. Součástí startéru je také rotor uložený v samomazných ložiskách. Aby se motor rozeběhl, musí být startér v pořádku a autobaterie dostatečně nabitá.

Začínáme. Jak vytáhnout startér z motoru?

Nejdříve odpojte ukostřovací kabel vedoucí k akumulátoru tím, že povolíte kabel od akumulátoru a kabel, který spojuje spínač. Odšroubujte dva šrouby, které upevňují startér v převodovce. Startér vytáhněte z motoru. Jestli je závada ve startéru můžete ověřit připojením startéru na zdroj.

Jak rozmontovat startér?

Odšroubujte šrouby na krytu startéru, kryt odstraňte. Poté vyšroubujte šrouby z komutátorového víka. Odpojte cívku od držáků uhlíků a odejměte komutátorové víko se všemi podložkami. Demontujte stator z převodovky startéru. Vyšroubujte upevňovací šrouby spínače, spínač vytáhněte a rozeberte včetně zajišťovací podložky a čepu vysouvací páky. Vytáhněte z břemenového víka kotvu s pastorkem, ten poté zkontrolujte. Nakonec demontujte podložky z poháněné části hřídele. Nejdříve odejměte zajišťovací kroužek tak, že rozevřete kroužek a stáhnete jej s uvolněnými součástkami z hřídele. Nyní máte startér kompletně rozebrán.

Jak provádět údržbu startéru?

Údržbou startéru máme na mysli jeho kontrolu, případně opravu nebo výměnu poškozených dílů. U jednotlivých součástí startéru doporučujeme provést následující údržbu:

Komutátor: lamely komutátoru očistěte benzínem nebo lihem, komutátor očistěte brusným papírem, tím částečně odstraníte mezilamelovou izolaci (doporučená činná plocha je 0,4 až 0,8 mm), poškozený nebo propálený komutátor vyměňte.

Kartáčové uhlíky: zkontrolujte, jestli mají dostatečnou délku, musí být volně posuvné, v případě opotřebení pružin uhlíků je doporučujeme vyměnit.

Pastorek: zkontrolujte, v případě poškození ozubení pastorek vyměňte, pastorek nečistěte benzínem nebo mycím prostředkem, došlo by k nevratnému poškození.

Spínač: nedá se rozebrat, v případě závady je nutné jej vyměnit.

Víka se samomaznými ložisky: nečistěte benzínem nebo odmašťovacím prostředkem (platí pro přední i zadní víko).

 

Jak dát startér opěr dohromady?

Nasaďte pastorek s volnoběžkou na hřídel kotvy, pastorek se musí lehce pohybovat. Do drážky na hřídeli nasuňte pojistný kroužek a na něj převlečný kroužek. Poté nasaďte všechny podložky a kotvu vsuňte do břemenového víka. Kotvu spínače zavěste do vysouvací páky a spínač upevněte šrouby. Čep páky zasuňte a pojistěte podložkou. Na břemenové víko nasaďte stator. Do komutátorového víka vraťte všechny podložky a po nasazení zašroubujte svorníky. Nasaďte a připevněte propojovací pás kartáčů a vývody budicího vinutí na držáky kartáčů. Tímto dojde k uvolnění uhlíků. Na závěr upevněte izolaci a přišroubujte kryt.

Jak namontovat startér zpět do motoru?

Montáž startéru do vozidla probíhá v opačném pořadí než demontáž. Startér před montáží prověřte po elektrické i mechanické stránce. Připojte svorku 30 k nabité autobaterii, do okruhu zařaďte ampérmetr s velkým rozsahem měření a přiveďte na svorku 50 proud. Funkční startér musí být tichý, pastorek se bez problémů vysouvá i vrací do klidové polohy a nesmí se otáčet přímo na přední části převlečeného kroužku. Doběh startéru trvá maximálně 8 vteřin. Kartáčové pružiny musí být snadno posuvné, kotva musí mít axiální vůli a volnoběžka musí při otočení pastorku lehce proklouznout. Po ověření funkčnosti startéru jej můžete namontovat zpět to vozidla. Posledním krokem při montáži startéru je připojení ukostřovacího kabelu k autobaterii.

Nepodařilo se vám startér opravit?

Výměnou opotřebeného materiálu, vyčištěním a promazáním startéru mazivy byste měli startér opět uvést do provozu. V případě, že ani tato údržba nepomůže, je nutné startér vyměnit. S výběrem startéru vhodného pro váš vůz vám rádi pomůžeme, proto neváhejte a navštivte náš e-shop. Výměnu startéru neodkládejte a zprovozněte vaše vozidlo co nejdříve!